Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 

 im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie

Slide background

Żołnierz: codzienność, wyzwania i misja

W dzisiejszych czasach wojsko stanowi ważną część życia społecznego i politycznego wielu krajów na świecie. Dlatego też spotkania uczniów z zawodowymi żołnierzami są niezwykle istotne, ponieważ pozwalają młodym ludziom lepiej zrozumieć rolę armii oraz zadania, jakie wykonują żołnierze na co dzień. 23 kwietnia w naszej szkole miało miejsce takie spotkanie, podczas którego uczniowie klas drugich mieli okazję bliżej poznać życie i pracę zawodowego żołnierza, starszego chorążego sztabowego -pana Pawła Kubiaka, tatę Maksymiliana, ucznia klasy 2a.

Zaproszony żołnierz opowiedział uczniom o swoim życiu i pracy, pokazując im, jakie umiejętności i cechy charakteru są wymagane od osób chcących podjąć służbę w wojsku. Mówił również o swoich codziennych obowiązkach, misjach i szkoleniach, które przechodził, aby pełnić swoją funkcję z najwyższą skutecznością. Uczniowie dowiedzieli się, że praca żołnierza wymaga posiadania odpowiednich umiejętności technicznych i taktycznych, że żołnierz musi być obeznany z nowoczesnymi technologiami oraz sprzętem wojskowym oraz , że powinien posiadać umiejętności taktyczne i strategiczne, aby móc efektywnie wypełniać swoje zadania w misjach bojowych i treningowych. Uczniowie usłyszeli, że żołnierz, musi być w doskonałej kondycji fizycznej, aby móc wytrzymać wysiłek fizyczny i psychiczny, musi być również gotowy do pracy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych oraz w terenie, który może być niebezpieczny i trudny do przebycia. Pan Paweł porównał pracę żołnierza do pracy ucznia, czyli pracy sumiennej, odpowiedzialnej, systematycznej, zdyscyplinowanej oraz pracy w zespole, gdzie należy wykazać się umiejętnością współpracy i być lojalnym wobec swoich kolegów i przełożonych, ponieważ działając wspólnie, są w stanie osiągnąć wyznaczone cele oraz efektywnie realizować swoje zadania. Uczniowie mieli okazję zobaczyć strój żołnierza, który składa się z kilku elementów zapewniających mu ochronę i identyfikację w trakcie służby. Dowiedzieliśmy się, że ubranie zawodowego żołnierza to nie tylko element codziennej garderoby, ale także kluczowy element wyposażenia, który ma znaczący wpływ na wykonywanie zadań bojowych, jego zadaniem jest dostarczyć ochronę i komfort w trudnych warunkach, zapewniając jednocześnie mobilność i funkcjonalność. Podstawowym elementem ubioru żołnierza jest mundur bojowy, który składa się z kilku części: kurtki, spodni, koszuli, butów oraz nakrycia głowy. Każda z tych części wykonana jest z wytrzymałych materiałów, odpornych na przetarcia i działanie warunków atmosferycznych.
Dodatkowo, mundur jest często wyposażony w liczne kieszenie i przegródki, umożliwiające przenoszenie różnego rodzaju wyposażenia. Ważnym elementem ubioru żołnierza są także buty, które muszą zapewnić nie tylko komfort podczas długich marszów, ale także odpowiednią ochronę stóp przed kontuzjami i urazami. Dlatego też buty wojskowe wykonane są z trwałych materiałów, oraz posiadają specjalne podeszwy, zapewniające dobrą przyczepność na różnych rodzajach terenu. Strój bojowy żołnierza musi być dostosowany do wymogów specyficznych dla poszczególnych rodzajów sił zbrojnych oraz rodzaju wykonywanej misji. Na przykład, wojska piechoty morskiej czy desantowo-szturmowe potrzebują ubioru zapewniającego dodatkową ochronę przed wodą i wilgocią, podczas gdy wojska górskie czy komandosi potrzebują lekkiego i przewiewnego munduru, który nie ogranicza ich ruchów. Uczniowie zapoznali się również z oznaczeniami wojskowymi na mundurze, czyli naszywkami z nazwiskiem i numerem służbowym, które pozwalają na identyfikację żołnierza, oraz zapoznali się z kolorami beretów, które symbolizują różne rodzaje wojskowe, takie jak: zielone berety noszone przez siły specjalne, czerwone berety noszone przez komandosów, granatowe berety noszone przez marynarzy, szare berety noszone przez oddziały spadochronowe, brązowe berety noszone przez oddziały zmotoryzowane, błękitne berety noszone przez saperów, czarne berety noszone przez kawalerię pancernej. Kolor beretu może również wskazywać na stopień wojskowy, np. zielone berety noszą oficerowie. Ponadto, niektóre kraje stosują różne kolory beretów dla różnych rodzajów sił zbrojnych, np. armia lądowa, marynarka wojenna, siły powietrzne.

Poznając pracę żołnierza uczniowie utwierdzili się, że jest ona jedną z najbardziej wymagających i odpowiedzialnych profesji na świecie. Żołnierze są odpowiedzialni za ochronę swojego kraju, jego obywateli oraz dbanie o bezpieczeństwo i stabilność polityczną. Polega to nie tylko na wykonywaniu zadań bojowych, ale także na udziale w misjach humanitarnych, pokojowych czy antyterrorystycznych. Żołnierz musi być gotowy do działania w każdej sytuacji, być gotowy na poświęcenie i ryzyko. Niekiedy musi podejmować decyzje, które mają wpływ na życie innych osób, dlatego też musi być przeszkolony i przygotowany do podjęcia właściwej decyzji w krótkim czasie. Praca żołnierza to nie tylko wyzwanie, ale również wielka odpowiedzialność, dlatego jest nieoceniona i zasługuje na najwyższy szacunek i uznanie.

Spotkanie z zawodowym żołnierzem było nie tylko edukacyjne, ale także inspirujące i motywujące dla uczniów. Było to niezwykłe doświadczenie, które na długo pozostanie w naszej pamięci i może nawet zmieni nasze spojrzenie na służbę wojskową. Jesteśmy ogromnie wdzięczni za możliwość poznania takiego bohatera i zdobywania od niego cennych doświadczeń i wartości. Było to spotkanie, które rozjaśniło nam wizję tego, czym naprawdę jest służba dla kraju i na ile jest to szlachetne i niezwykłe powołanie. Dzięki niemu poczuliśmy się motywowani, by rozwijać swoje umiejętności i być gotowymi do służby dla dobra innych. To był niezwykły przekaz, który z pewnością na zawsze pozostanie w naszych sercach.

Lidia Czerwińska i Marcelina Zajdel-Gumiela

Kolaż

Zwiedzanie Teatru im. Juliusza Słowackiego

W piątek 19 kwietnia uczennice i uczniowie klas 4a i 4b wybrali się do Teatru im. Juliusza Słowackiego w celu poznania tajników i najskrytszych zakamarków teatru. Czwartoklasistki i czwartoklasiści poznali wspaniałą historię teatru oraz osób z nim związanych. Przewodnik opowiedział dzieciom o niezwykłej architekturze,
o teatralnych obyczajach oraz oprowadził ich po miejscach niedostępnych dla widzów. Uczennice i uczniowie mogli podziwiać m.in. westybul i foyer teatru, lożę cesarską, kurtynę Henryka Siemiradzkiego.

Zapraszamy do galerii zdjęć!

Słowacki wycieczka

 

Wielkanocne artystyczne warsztaty

Przed Świętami Wielkanocnymi wybraliśmy się w odwiedziny do zaprzyjaźnionego Klubu
Seniora na warsztaty artystyczne. Najpierw chłopcy z klasy 7a Wiktor, Bartosz i Maksymilian
wystąpili jako zespół “The Crosby’s Pack”. Zaśpiewali piosenki Franka Sinatry, był to ich
pierwszy publiczny występ. Koncert został zaprezentowany w języku angielskim. Na koniec,
na prośbę Seniorów zaśpiewali też kilka piosenek w języku polskim. Po koncercie
przystąpiliśmy do pracy. W czasie warsztatów Seniorzy poczęstowali nas herbatą oraz
słodkimi ciastkami, co dało nam masę energii do działania. Wykonywaliśmy kurczaki z
papieru, pomponów i innych materiałów plastycznych. Wszystkie prace prezentowały się
wspaniale. Każdy dobrze się bawił. Na zakończenie naszych warsztatów zrobiliśmy wspólne
pamiątkowe zdjęcie. Mamy nadzieję, że odwiedzimy Seniorów ponownie, jeszcze przed
wakacjami.


Barbara Nowak kl.6b i Julia Ciołczyk kl.6b

Warsztaty.jpg

Najnowszy numer gazetki szkolnej

Najnowszy numer gazetki szkolnej "Nasz czas". Zapraszamy do lektury!

Kliknij!

Nasz czas

 

Szkolny konkurs na najładniejszą zakładkę do książki w języku hiszpańskim.

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie. Gratulujemy kreatywności i pomysłowości. Z przyjemnością ogłaszamy wyniki.

WYNIKI:

KATEGORIA KLASY 1-3

I MIEJSCE- Katarzyna O. 3b

II MIEJSCE- Olaf F. 3a

III MIEJSCE- Ida D. 1a

WYRÓŻNIENIE:

-Borys S. 3a

-Zuzanna Rz. 2a

KATEGORIA KLASY 4-7

I MIEJSCE- Mateusz L. 4b

II MIEJSCE- Karol W. 7a

III MIEJSCE- Yulia R. 5c

WYRÓŻNIENIE:

Zofia W. 5b

Aleksander C. 4b

Barbara Piekarska

Konkurshisz

Szkolny konkurs Eko-instrumenty muzyczne.

Z okazji Światowego Dnia Ziemi, który obchodziliśmy 22 kwietnia zorganizowano szkolny konkurs ekologiczny na wykonanie najciekawszego instrumentu muzycznego z odpadów. Celem konkursu było rozwijanie zdolności manualnych, kształtowanie i rozwój wyobraźni twórczej uczniów, zwiększanie świadomości osobistego wpływu człowieka na środowisko, promowanie idei segregacji odpadów, pogłębienie wiedzy na temat instrumentów muzycznych oraz stworzenie uczniom możliwości prezentacji własnych dokonań twórczych.
Konkurs skierowany był do wszystkich uczniów naszej szkoły. Podzielono go na dwie kategorie: klasy 1-3 oraz klasy 4-7. Tematyka prac dotyczyła recyklingu czyli ponownego wykorzystania materiałów odpadowych w celu stworzenia ekologicznego instrumentu muzycznego z surowców wtórnych, m.in. takich jak: rolki po papierze, butelki, zakrętki plastikowe, pojemniki po jogurtach, pojemniki po płynach do prania, sznurek, gumki recepturki, makulatura, folia, puszki, opakowania i inne surowce wtórne. Co ważne, każdy instrument musiał wydobywać z siebie dźwięk. Uczniowie, którzy wzięli udział w konkursie i wykonali eko-instrument wykazali się niesamowitą pomysłowością. Wszystkie dostarczone prace zachwyciły komisję. Wytypowano następująco:

KATEGORIA: klasy 1-3
I miejsce - Adam K. kl.2B
II miejsce - Zuzanna Rz. kl.2A
II miejsce - Matylda K. kl.3A
III miejsce - Franciszek G. kl.2A
WYRÓŻNIENIE:
Borys T. kl.2B
Natalia K. kl.2A
Michał K. kl.1A
Zofia Ś. kl.1A
Helena M. kl.1A
Antoni B. kl.2A

KATEGORIA: klasy 4-7
I miejsce - Adam N. kl.6A
II miejsce - Stanisław M. kl.4A
III miejsce - Róża W. kl.5A

Wszystkim uczestnikom konkursu serdecznie dziękujemy za udział i gratulujemy kreatywności.

Marcelina Zajdel Gumiela

Instrumenty

Doświadczenia z wodą

Filtrowanie wody jest jednym z najważniejszych procesów, który może pomóc nam uzyskać czystą wodę. Uczniowie klasy 2a podczas doświadczenia klasowego na temat filtracji wody mieli okazję zobaczyć, jak działa proces oczyszczania wody z zanieczyszczeń. Przygotowali zestaw potrzebnych przedmiotów i materiałów: pięć jednorazowych kubeczków z podziurkowanym dnem, filtr do kawy, watę, piasek, żwir, kamyki, ziemię ogrodową, kurz, suche liście, 2 słoiki - jeden zapełniony wodą. Następnie przygotowali „urządzenia filtrujące” w kubeczkach, które układali jeden na drugim. Na początku na pusty słoik nałożyli kubek z filtrem, do niego kubek z watą, następnie kolejno kubek z piaskiem, żwirem i kamieniami, które posłużyły jako warstwy filtrujące zmiękczające wodę. Kolejnym krokiem było przygotowanie w drugim słoiku wody wymieszanej z ziemią ogrodową i suchymi liśćmi, którą uczniowie powoli przelewali przez wcześniej powstałe filtrujące urządzenie. Każdy z ogromnym zdumieniem obserwował na jakiej zasadzie działają warstwy filtrujące, które zatrzymują coraz drobniejsze zanieczyszczenia. Po zakończeniu filtracji, porównaliśmy wyniki - jak bardzo czysta jest woda po przefiltrowaniu, w porównaniu do początkowej próbki zanieczyszczonej wody oraz rozmawialiśmy o znaczeniu czystej wody dla zdrowia i środowiska. Dzięki temu doświadczeniu uczniowie zauważyli, jakie elementy są niezbędne do skutecznej filtracji wody oraz jak ważne jest dbanie o jakość wody, którą spożywamy na co dzień. Była to również ciekawa lekcja na temat ochrony środowiska i świadomości ekologicznej.

Lidia Czerwińska

Doświadczenia

Witamy!

Naszą misją jest kształcenie i wychowanie Uczniów poprzez pozytywne wzmacnianie każdego w jego możliwościach.

 Wychowankom uświadamiamy ich wyjątkowość, podążamy za nimi i pomagamy w odkrywaniu samego siebie.

Tak, aby absolwent naszej szkoły w dorosłości powiedział: jestem szczęśliwym człowiekiem.

Dyrekcja, Grono Pedagogiczne i Pracownicy.

 Gazetka
szkola z bajką logo

librus_2.jpg

60 214446

facebook 1621365763082 6800500905560889721Global Classroom Pair Share project 2023

 szkola z klasa

 

wirtualna sieć

 

poza szkolnymi

BANER

 Szkolna procedura 

"Covid-19"

 Deklaracja dostępności
MS KOCP

 Projekt "Bajkowe Spotkania"

BAJKOWE SPOTKANIA  

nowe_logo_oke_L.png

bip

 epuap strona

   krk logo

 

logo kuratorium1

 

rodo

 kaligrafia

 

kaligrafia slajd