Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 

 im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie

Slide background

I śmiech niekiedy może być nauką

kubaguzik  „I śmiech niekiedy może być nauką…”  (biskup Ignacy Krasicki)

    W ramach szkolnego projektu „Mikro na świat” klasy drugie i klasa trzecia obejrzały film pt. „Kuba Guzik”. Świat przedstawiony w filmie jest czystą fantazją. Tytułowy bohater, jako noworodek znaleziony na morzu przez piratów, został przez nich omyłkowo dostarczony na maleńką wysepkę zamieszkałą przez Króla, Panią Jak, Pana Rękawka i Maszynistę Łukasza oraz zdającą się rozumieć ludzką mowę lokomotywę Emmę. Po upływie 10 lat od tego zdarzenia Maszynista Łukasz, najlepszy przyjaciel chłopca, postanowił opuścić wyspę przy pomocy swej niezwykłej lokomotywy. Do wyprawy dołączył również Kuba,  zwany Guzikiem. Gdy bohaterowie wyruszyli szlakiem wyznaczonym przez list znaleziony w butelce, dla naszych uczniów rozpoczęła się podróż przez magiczne krainy pełne baśniowych postaci – byli w Mandalii, wędrowali  przez najwyższe góry świata, pustynię z niebezpiecznymi fatamorganami i bardzo przyjaznym olbrzymem, aż w końcu znaleźli się w pełnej wulkanów Krainie Smoków. O tym, że magiczny świat baśni spodobał się widzom, świadczył serdeczny śmiech podczas projekcji filmu i gromkie brawa po jej zakończeniu.
    Pomimo fabuły będącej czystą fantazją „Kuba Guzik” to film przekazujący podstawowe wartości wychowawcze, podkreślający wagę miłości, więzi w rodzinach adopcyjnych, przyjaźni i tolerancji. Uczniowie mieli możliwość poznania niewiarygodnej siły przyjaźni, która może pokonać największe przeciwności losu.  Wygląd głównego bohatera był dla dzieci ważną lekcją tolerancji wobec drugiego człowieka oraz akceptacji inności, np. odmiennego koloru skóry.
     Wiedzę zdobytą podczas seansu nasi uczniowie zaprezentują w postaci prac warsztatowych poświęconych problematyce filmu.

Ilona Siwek

Światowy Dzień Pluszowego Misia

Dzień MIsia sp15      Gdzie w szkole można spotkać najwięcej misiów? Oczywiście w bibliotece! Pełno tu książek o różnych sympatycznych niedźwiadkach. Dlatego z okazji Dnia Pluszowego Misia najmłodsi uczniowie odwiedzili właśnie to miejsce, gdzie podczas zajęć mogli pogłębić wiedzę na temat niedźwiadków, zarówno tych pluszowych jak i prawdziwych.  W programie spotkania były bajki, losowanie obrazków, zagadki, układanki, gry - a wszystkie o misiach.
    Duże zainteresowanie wzbudziły rozmowy o prawdziwych niedźwiedziach oraz zwierzakach do misiów podobnych, żyjących na różnych kontynentach świata. Przy tej okazji można je było podziwiać na ilustracjach w książkach przyrodniczych, których wiele jest w naszej bibliotece.
    Jednak najwięcej radości sprawiają dzieciom sympatyczne, bajkowe misie. Niektóre są dzieciom dobrze znane, inne mniej, ale wszystkim uczestnikom zajęć udało się dopasować wylosowane obrazki z misiami do wysłuchanych fragmentów bajek o Paddingtonie, Misiu Uszatku, Kubusiu Puchatku i jeszcze kilku innych.
    Wiele emocji wzbudziły gry planszowe, w których należało wraz z misiami – bohaterami bajek, dotrzeć do biblioteki. Trzeba przyznać, że dzieci dobrze poradziły sobie ze wszystkimi zadaniami, a w nagrodę za aktywny udział w zajęciach każdy uczestnik otrzymał zakładkę z misiami do samodzielnego pokolorowania.   

Zobacz: galeria zdjęć

Małgorzata Hamada

Pani Katarzyna Kozubska i myszki, czyli spotkanie z pisarką

spotkanie z ksiązką    15 listopada 2019 roku naszą szkolną świetlicę odwiedził wyjątkowy gość – autorka książek dla dzieci, pani Katarzyna Kozubska. Podczas spotkania opowiedziała nam o swojej ostatniej książce pt. „Myszka Galopka i tajemnica kopalni soli”,  napisanej w oparciu o rodzinną historię, którą przekazał jej dziadek.
    Dzieci miały do gościa wiele pytań dotyczących tajników zawodu pisarza. Nie zabrakło oczywiście czasu na rozmowę o procesie powstawania książki, współpracy z ilustratorem i wydawnictwem. Dzieci z wielką chęcią wysłuchały wcześniejszych przygód mysiej rodziny ze starego kredensu i oprócz myszki Galopki poznały też myszkę Chrapiszkę, której wyraźne chrapanie raz po raz rozlegało się w świetlicowej sali. Na zakończenie chętni ustawili się w długiej kolejce po autograf, a pani Katarzyna wpisywała piękne dedykacje i pozowała do pamiątkowych zdjęć.
    Zainteresowani mogą zapoznać się z twórczością pisarki w naszej szkolnej bibliotece, gdyż jedna z książek została zakupiona przez Radę Rodziców, a druga (nieznana uczniom, o myszce Tarapatce) - przekazana w prezencie dla szkoły przez samą autorkę. Na zakończenie spotkania pisarka otrzymała podziękowania od wszystkich dzieci w formie okazjonalnego dyplomu.
Dziękujemy za wspaniałe spotkanie!

Zobacz : galeria zdjęć

wychowawcy świetlicy

„Kto Ty jesteś? Polak Mały!”

1c warsztaty muzealne     W dniu 13.11.2019 roku klasa 1c  uczestniczyła w muzealnej lekcji patriotyzmu „Kto Ty jesteś?” zorganizowanej w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie. Głównym celem zajęć było poszerzanie wiedzy dzieci o historii państwa polskiego, umacnianie szacunku dla wartości, tradycji i symboli narodowych oraz kształtowanie postawy patriotycznej.
    Uczniowie zwiedzili galerię „Broń i barwa narodowa”. Zapoznali się z oryginalnymi zabytkami, takimi jak: karacena, elementy zbroi i uzbrojenia husarskiego, polskie odznaki, odznaczenia, broń oraz unikatowe zbiory mundurów polskich. Dodatkową atrakcją okazało się przymierzanie elementów zbroi. Jesteśmy pewni, że ta lekcja zapadnie nam  głęboko w pamięć.

Joanna Legutko

Narodowe Święto Niepodległości

   flaga 11 listopada to dla każdego Polaka szczególna data. Tego dnia wspominamy i czcimy bohaterstwo, waleczność i męstwo naszych przodków, dzięki którym Polska po 123 latach niewoli wróciła na mapę Europy. To również okazja, aby wszyscy uczniowie i nauczyciele mogli poczuć się częścią ojczystej wspólnoty i wyrazić swoją dumę z bycia Polakami.
    8 listopada nasza Szkoła uroczyście obchodziła 101 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Chcąc godnie uczcić tę ważną datę w historii naszego państwa, Samorząd Uczniowski przygotował podniosłe i wzruszające wystąpienie, podczas którego wybrzmiała polska poezja patriotyczna.  Wiersze mówiły o tym, czym dla każdego z nas jest ojczyzna, opiewały piękno Polski, przypominały jej burzliwą historię i walkę Polaków o odzyskanie upragnionej wolności. Podczas uroczystości uczniowie i nauczyciele wspólnie śpiewali pieśni patriotyczne, takie jak „Szara Piechota” czy „Rota”.    

Zobacz: galeria zdjęć

Lidia Czerwińska

Bajkowe Spotkania

BAJKOWE SPOTKANIA

 

Szanowni Rodzice,
   Mamy ogromną przyjemność rozpocząć w szkole realizację autorskiego programu edukacyjno-profilaktycznego „Nasze bajkowe spotkania”. Tworzyliśmy go kilka lat spotykając się z dziećmi i wsłuchując się w ich potrzeby. Każdy z realizowanych scenariuszy opiera się na tekście bajki, a cały przebieg ma charakter warsztatowy z wykorzystaniem między innymi zabaw ruchowych i technik plastycznych. Ważnym elementem jest dla nas również refleksja dzieci, ich własna interpretacja omawianego tematu. Głównym celem zajęć jest kształtowanie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci. Chcemy wzmacniać ich poczucie wartości oraz wiarę we własne możliwości. Wspólnie z nimi zastanawiamy się na przykład: jak zdobywać przyjaciół, jak sobie pomagać i prosić o pomoc, jak radzić sobie z trudnościami. Dzieci mogą nabyć nowe umiejętności w zakresie rozumienia uczuć, komunikacji i empatii, rozwiązywania konfliktów oraz asertywności i radzenia sobie z niepowodzeniami. Warto dodać, że realizowane tematy są zgodne z podstawą programową (wspieramy rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy). W trakcie realizacji programu możliwa jest modyfikacja tematów w zależności od potrzeb dzieci. Otwarci jesteśmy również na Państwa uwagi i sugestie dotyczące tematyki naszych bajkowych spotkań.  
   Zajęcia nie mają charakteru terapeutycznego. Prowadzone są bezpłatnie przez pracowników (pedagogów) z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Krakowie. Zaplanowaliśmy spotkania na cały rok szkolny: we wtorki co dwa tygodnie jedna godzina lekcyjna dla każdej klasy I-III. Informacje dotyczące przebiegu zajęć oraz prace plastyczne dzieci będą prezentowane na terenie szkoły.

    Zapraszamy wszystkie dzieci!

Roksana Kociołek-Kaszyńska i Anna Ciećkiewicz


 Rok szkolny 2021/2022

Ostatni, trzeci rok „Naszych bajkowych spotkań” z klasami trzecimi był pełen ważnych i potrzebnych rozmów. Wszyscy uczniowie wykazywali się ciekawymi refleksjami oraz dzielili się swoimi osobistymi doświadczeniami. Każda z klas realizowała inny program, gdyż na tym etapie spotkań decydowałam wraz z wychowawczyniami o konkretnych tematach dostosowanych do potrzeb grupy. Nowością była nieco inna praca w klasie 3a, gdzie podczas kilku spotkań czytaliśmy jedną książkę – „O Fretce, która dała się porwać wiatrowi” Marty Guśniowskiej. Co z kolei zaowocowało napisaniem przez uczniów dalszych przygód Fretki i wydanie ich w formie książki, którą otrzymał każdy uczeń oraz sama autorka. Podczas ostatniego spotkania przeczytałam opowiadanie o własnym zdaniu Marka Michalaka „Pani z tramwaju” z książki „Opowieści o tym, co w życiu ważne”. Była oczywiście rozmowa oraz krótkie podsumowanie 3 lat, w wielu wypowiedziach powtarzało się zdanie, że zajęcia były „o emocjach i o życiu”, a zajęcia dzieci kończą „z odwagą i z uśmiechem”. Wszystkie klasy wykonały na zakończenie pamiątkowe selfie.

Dziękuję wszystkim uczestnikom za te niezwykłe spotkania! Bardzo wiele się od Was nauczyłam! Mam nadzieję, że zapamiętacie swoich ulubionych bohaterów i sięgniecie do nich wspomnieniami w trudnych chwilach lub nowych, nieznanych Wam jeszcze sytuacjach.
Dziękuję wychowawczyniom, które towarzyszyły mi przez te trzy lata współprowadząc zajęcia i wzbogacając je o nowe pomysły.
Dziękuję rodzicom za miłe słowa, które docierały do mnie przez cały czas prowadzenia zajęć i były dla mnie ważną informacją zwrotną.


Poniżej chciałam zaprezentować kilka wypowiedzi samych uczestników po 3 latach spotkań:

  • „Pani bajki bardziej coś uczyły, niż te na dobranoc, bo nie wszystkie bajki przekazują to czego pani chce nas nauczyć. Na przerwie po zajęciach zawsze sobie myślałam czego się dowiedziałam i jak mogę to wykorzystać dla siebie”.
  • „Zajęcia były miłe, każdy mówił to co myśli i nikt się nie wstydził tego mówić”.
  • „Pomagają nam postrzegać świat pozytywnie. Było dużo emocji i śmiechu”.
  • "To była taka nauka przez bajkę o różnych problemach”.
  • „Bajki i ich motywy były fantastyczne i wyjęte z życia”.
  • „Pobudzają naszą wyobraźnię i pomagają zrozumieć innych”.
  • „Uczymy się wyrażać emocje i pomagać tym, którzy sobie z nimi nie radzą”.
  • „Zajęcia bardzo mi pomogły, ponieważ miałam małe problemy”.
  • „Czasem czułam, że ja jestem bohaterem”.
  • „Dzięki tym zajęciom łatwiej zrozumieć niektóre ważne rzeczy”.
  • „Najbardziej podobały mi się opowieści w których historie przekładały się na naszą klasę”.
  • „Na tych zajęciach można być otwartym i mieć swoje zdanie”.

Jak wykorzystałaś/eś nasze bajkowe spotkania?:

  • „Zaczęłam cieszyć się z mniejszych rzeczy”.
  • „Po zajęciach wiemy jak rozwiązywać różne sytuacje”.
  • „Umiem odmówić innym, jestem bardziej asertywny”.
  • „Nauczyłam się być spokojna”.
  • „Już nie byłam taka przytłoczona”.
  • „Nauczyłem się by być pewnym siebie, przełamywać swoje lęki”.
  • „Zajęcia pozwoliły mi się zmienić, byłem miły dla innych”.
  • „Pomogły zrozumieć emocje, gdy jest mi smutno od razu mówię o tym mamie”.
  • „Poznałem dużo nowych rzeczy”.
  • „Nauczyłam się słuchać uważnie” .
  • „Zmieniły mi życie, bo zaczęłam się uczyć na swoich błędach”.
  • „Zrozumiałam własne emocje i teraz umiem radzić sobie z emocjami z którymi wcześniej gorzej sobie radziłam”.


Opinia wychowawczyni:
„Przedstawianie trudnych tematów za pomocą bajek pozwala dzieciom utożsamiać się z bohaterem, rozwijają empatyczne myślenie. Lepiej rozumieją emocje, lepiej funkcjonują w grupie, bo lepiej się dogadują. Książki poruszają aktualne dla grupy tematy wychodząc naprzeciw jej potrzebom”.

 

Kolaże

 

 

 

Rok szkolny 2020/2021

 

 Przedświąteczne „Nasze bajkowe spotkania” on-line

Tym razem uczestnicy zajęć podjęli się językowej zabawy oraz wykonania własnej ilustracji do wierszyka.

    logopedyczne prztyczki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


„Nasze bajkowe spotkania” prowadzone we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 2 w Krakowie są kontynuowane w tym roku szkolnym w formie zdalnej. Mimo, że zmieniła się forma, nie zmieniło się zaangażowanie dzieci – nadal chętnie uczestniczą w bajkowych dyskusjach i wykonują plastyczne wyzwania. Podczas grudniowych łączeń zasiedliśmy przed ekranami w świątecznych przebraniach, by zastanowić się nad tym, co tak naprawdę tworzy świąteczną atmosferę, jaki my sami mamy na nią wpływ i gdzie w rzeczywistości „świeci gwiazda”. Pomogło nam w tym krótkie opowiadanie „Gwiazda” Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel (z książki „Bzyk Brzęk” Wydawnictwa Bajka). Na koniec złożyliśmy sobie nawzajem życzenia i przesłaliśmy świąteczne wirtualne uściski.

mm i swietlica 1

 

1b 2a 2b

3a 3b

 

 


 Rok szkolny 2019/2020

Kontynuacja zajęć on-line na stronie PPP2 pod linkiem http://poradnia2krakow.pl/akt_38/

 „Nasze bajkowe spotkania” trwają. Czas na podsumowanie semestru!

     Przed wszystkim chcemy podziękować wszystkim dzieciom za aktywny udział i zaangażowanie podczas warsztatów oraz za dzielenie się pomysłami i refleksjami. Oto krótkie podsumowanie tego, o czym rozmawialiśmy przez ostatnie kilka miesięcy.

O zasadach – dlaczego są ważne i dlaczego należy ich przestrzegać. Dzięki głównej bohaterce bajki poznaliśmy uniwersalne, warte zapamiętania reguły:

MÓW ZAMIAST KRZYCZEĆ,

PROŚ ZAMIAST ŻĄDAĆ,

UWAŻNIE SŁUCHAJ INNYCH.

O zachowaniu wobec innych – podczas warsztatów powstały klasowe plakaty „Za co lubimy innych”. Poniżej prezentujemy prace wszystkich sześciu klas i zachęcamy do ich analizy – co było wspólne, a co wyjątkowe dla każdego zespołu. Najważniejsze w nich jest to, że lista „działa” w dwie strony: to, za co my lubimy innych, jest tak samo ważne jak nasze zachowanie wobec nich.

za co lubimy innych

O emocjach (dwa spotkania) – uczyliśmy się je nazywać i rozpoznawać, a także zastanawialiśmy się, dlaczego jest ich tak dużo, dlaczego dzielą się na przyjemne i mniej miłe, a przede wszystkim - czemu ciągle się zmieniają i w ciągu jednego dnia odczuwamy ich tak wiele. Nie zabrakło też zabawy z dobrym humorem w roli głównej.

o emocjach

O złości (dwa spotkania) – rozmawialiśmy o tym, kiedy złość jest potrzebna (chroni nas), a kiedy musimy ją opanować, by nie krzywdzić siebie ani innych, ani nie niszczyć przedmiotów. Uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością podczas tworzenia plakatów z „Naszymi sposobami na złość” i na pewno każdy znajdzie na nich wskazówkę dla siebie. W końcu, jak czytaliśmy w bajce, „przecież wszystkiego można się nauczyć”.

nasze sposoby na złość sp15

O Międzynarodowym Dniu Osób Niepełnosprawnych – szczegóły spotkania oraz galeria zdjęć znajdują się pod linkiem http://www.sp15.krakow.pl/index.php/pl/414-razem-tworzymy-przyszlosc

O talentach – bohaterami ostatniego w semestrze spotkania były tak naprawdę same dzieci, bowiem rozmawialiśmy o ich talentach, o tym, co lubią robić i dlaczego „trening czyni mistrza”. W czasie spotkania powstały plakaty klasowych talentów.

nasze talenty sp15

Zapraszamy na kolejne spotkania w ramach naszej bajkowej przygody!

Roksana Kociołek-Kaszyńska, Anna Ciećkiewicz

 

„Czym chata bogata, tym gościom rada”

     zawieszka na dzień otwarty 2019

     I nadeszła upragniona sobota. Dzień obfity w różnorodność działań i domowe obowiązki… Zapowiadało się jak zwykle. Wszystko wyglądałoby podobnie jak co tydzień, gdyby nie to wyjątkowe wydarzenie. To właśnie 9 marca otwarły się na oścież bramy Szkoły Podstawowej numer 15. Co się odbywało? Dzień Otwarty dla uczniów, którzy w roku szkolnym 2019/2020 rozpoczną naukę w naszej szkole.
       Cała przygoda rozpoczęła się od powitania przybyłych gości przez pana Dyrektora. Uzdolnione dziewczęta z klasy 4 A zaprezentowały swoje zdolności gimnastyczne. Dodatkową atrakcją okazał się pokaz taekwondo, w którym uczestniczyli nasi sportowcy.  Kolejnym punktem programu było przeniesienie się przybyłych gości do świata Jana Brzechwy, gdzie mali artyści z klasy 2 A podzielili się z widzami swoimi zdolnościami teatralno-muzyczno-tanecznymi. Na liście obecności wśród „szczypiorku, który leżał od wtorku”, klepanej po brzuszku przez groch rzepy, chrzanu, który „płakał na salaterce, aż się wszystkim krajało serce” znalazł się równie dostojny buraczek odrzucający zaloty cebuli, seler wzdychający: „a to feler” i „ogórek mający zielony garniturek”.
    Przedstawiciele uczniów z poszczególnych klas zamienili się w przewodników oprowadzających przybyłych gości. Każdy otrzymał na przywitanie i pożegnanie barwne foldery oraz drobne niespodzianki. Przeprowadzono wiele zajęć dla dzieci, m.in. zajęcia biblioteczne, plastyczno-manualne, muzyczno-ruchowe, językowe oraz warsztaty z kaligrafii, interaktywne; pokazy biologiczno-chemiczne. Rodzice korzystali z konsultacji grona pedagogicznego. Na to wydarzenie specjalnie dla małych dzieci (pomimo napiętego grafiku) przybyła do Krakowa prosto z krainy bajek nasza zaprzyjaźniona bohaterka – Pippi Langstrumpf. Był to dzień niezwykły, pełen atrakcji i wesołej zabawy. Ale na tym nie poprzestaliśmy.
    Kolejne dni otwarte odbyły się 26 i 28 marca. W ramach rozwijania współpracy ze środowiskiem lokalnym w wydarzeniach tych uczestniczyły następujące przedszkola: Niepubliczne Przedszkole Wesoły Zakątek, Samorządowe Przedszkole nr 130, Samorządowe Przedszkole nr 138. Przedszkolaki wraz z opiekunami tłumnie przybyły do naszej placówki. I wcale nie trzeba było wyjeżdżać na drugi koniec miasta, by odkryć coś niezwykłego. Wystarczyło pojawić się w naszej szkole – SP 15.
    

Joanna Legutko

Witamy!

Naszą misją jest kształcenie i wychowanie Uczniów poprzez pozytywne wzmacnianie każdego w jego możliwościach.

 Wychowankom uświadamiamy ich wyjątkowość, podążamy za nimi i pomagamy w odkrywaniu samego siebie.

Tak, aby absolwent naszej szkoły w dorosłości powiedział: jestem szczęśliwym człowiekiem.

Dyrekcja, Grono Pedagogiczne i Pracownicy.

 Gazetka
szkola z bajką logo

librus_2.jpg

60 214446

facebook 1621365763082 6800500905560889721Global Classroom Pair Share project 2023

 szkola z klasa

 

wirtualna sieć

 

poza szkolnymi

BANER

 Szkolna procedura 

"Covid-19"

 Deklaracja dostępności
MS KOCP

 Projekt "Bajkowe Spotkania"

BAJKOWE SPOTKANIA  

nowe_logo_oke_L.png

bip

 epuap strona

   krk logo

 

logo kuratorium1

 

rodo

 kaligrafia

 

kaligrafia slajd