Pierwszoklasiści już drugi raz w tym roku szkolnym wspólnie ze swoimi Nauczycielami mieli okazję obejrzeć spektakl teatralny w Centrum Kultury Solvay. Późną jesienią podziwiali inscenizację II części „Dziadów” Mickiewicza, dziś zaś przyszła kolej na dramat innego romantyka – Juliusza Słowackiego. Dziełem wieszcza przeniesionym na skromne deski wspomnianego teatru była „Balladyna”. Blisko trzygodzinne przedstawienie przykuwało uwagę wszystkich widzów wspaniałą grą aktorską, znakomitymi kostiumami, często zmienianą scenografią, a także efektami specjalnymi: nastrojową muzyką, gryzącym dymem, trzaskiem gromów, grą świateł, a nawet … chwilowym dojmującym chłodem, gdy tytułowa bohaterka pozbyła się już wszelkich skrupułów w zadawaniu śmierci. Obcowanie z każdym rodzajem sztuki wzbogaca i pobudza do myślenia, a także formułowania własnych sądów, dlatego wydarzeniom podobnym do dzisiejszego, nie mówimy „żegnaj”, lecz – „do zobaczenia”.
Bogumiła Glanowska
Pielgrzymka klas gimnazjalnych w 12. rocznicę śmierci Patrona naszej Szkoły. Wspominamy ...
Multithumb found errors on this page:
There was a problem loading image 'images/banners/DSC_0697_2.JPG'
There was a problem loading image 'images/banners/DSC_0697_2.JPG'
There was a problem loading image 'images/banners/DSC_0692_2.JPG'
There was a problem loading image 'images/banners/DSC_0692_2.JPG'
W 15 rocznicę śmierci naszego Patrona przypominamy nasze gimnazjalne spacery po łagiewnickim Sanktuarium. Treści wciąż aktualne, refleksje i pamięć wspólnego spotkania i modlitwy.
"Wierzymy, że ten dzień zapamiętany zostanie przez naszych Uczniów na długo."
Michał Stolarek
Gimnazjum przy Kluczborskiej Patrona ma niezwykłego pod każdym względem. Ile by o Nim nie mówić, jak wiele czasu Mu nie poświęcić – nigdy nie będzie za wiele. W najbliższą niedzielę przypada 12. rocznica śmierci Karola Wojtyły, a że mieszkamy w mieście tak silnie naznaczonym Jego obecnością i nawet nieświadomie chadzamy ścieżkami, którymi i On chadzał, przy przepięknej pogodzie ostatniego dnia marca nawiedziliśmy Łagiewniki oraz znajdujące się nieopodal Centrum Jana Pawła II. Trudno oprzeć się wrażeniu, że Święty czuwał nad nami i radował się naszą obecnością. Dana nam była nie tylko spokojna, słoneczna i ciepła aura, ale nade wszystko młodszym i starszym Pielgrzymom towarzyszył duch skupienia i nadzwyczajna świadomość uczestniczenia w czymś podniosłym – i nie dotyczyło to wyłącznie udziału w Mszy Świętej odprawionej w dolnym kościele Centrum w intencji Gimnazjalistów. Papież-Polak spotkał się z nami poprzez ludzi, których dziś postawił na naszej drodze: uroczą i pełną ciepła siostrą Gracją, która pozwoliła nam zajrzeć do celi świętej siostry Faustyny Kowalskiej, gdzie opowiedziała o życiu „sekretarki Miłosierdzia Bożego”, jak nazywano siostrę Faustynę, a następnie zaprowadziła nas przed cudowny obraz Jezusa Miłosiernego i do relikwii Świętej. Kolejnym Pośrednikiem między Żyjącymi a zmarłym Papieżem, który oprowadził nas po Centrum JPII, był ksiądz doktor Dariusz Guziak – człowiek niezwykłej erudycji, a przy tym skromny i otwarty, posiadacz niebywałej wiedzy z zakresu historii sztuki, symboliki teologicznej, historii Polski oraz życia i dzieła Karola Wojtyły. Piękno Jego opowieści i swoboda, z jaką ją dla nas snuł, nie mogły nie rodzić skojarzeń z osobą Jana Pawła II mówcy wszak świetnego i człowieka wszechstronnie wykształconego. Trzecią osobą, której wiedza i umiejętność jej przekazania ubogaciły nas w sposób wyjątkowy i silnie związany z przeżywanym okresem Wielkiego Postu, był Przewodnik, który przedstawił naszej grupie historię Całunu Turyńskiego, a także, opierając się na badaniach naukowych, przejmująco opowiedział, jak wyglądały ostatnie godziny życia Jezusa.
Pielgrzymka Pierwszoklasistów i Nauczycieli Gimnazjum Nr 12 stanowi hołd oddany Patronowi Szkoły. Symbolicznym wyrazem naszej z Nim więzi było odmówienie po Mszy Świętej litanii do Jana Pawła II, a ostatni akord stanowiło złożenie przed Jego pomnikiem kwiatów i zapalenie zniczy. Wierzymy, że dzień ten zostanie przez naszych Uczniów zapamiętany na długo. Mamy też nadzieję, że w trwającym okresie wielkopostnym albo wówczas, gdy w kościołach zabrzmi radosne „Alleluja!”, Gimnazjaliści od Wojtyły zaproszą swoich Bliskich do Łagiewnik i wspólnie przeżyją tam tak niezwykłe chwile, jakie nam było dane przeżyć dzisiaj.
Organizatorzy: Bogumiła Glanowska, Ks. Grzegorz Kurzec
Fot. Michał Stolarek
Dyktando dla każdego?
„Markiz, brunet o posturze i naturze donżuana, czyli frywolny marzyciel, trochę megaloman, z dużą dozą nonszalancji, pragnął zaaranżować rendez-vous z markizą, łamiąc wszelkie konwenanse.”
To było naprawdę niełatwe zadanie! Uczestnicy „Dyktanda dla każdego”, zorganizowanego przez ZSO nr 7 w Krakowie we współpracy z Konsulatem Generalnym Francji, musieli zmierzyć się z tekstem, który oprócz polskich wyrazów zawierał zapożyczenia z języka francuskiego. Były to zarówno słowa już przyswojone polszczyźnie (np. żongler, lilaróż, aranżować), jak i wyrażenia w oryginalnej pisowni, typu: rendez-vous, adieu.
W etapie szkolnym, który odbył się 17 marca wzięło udział aż 23 śmiałków, którym niestraszne ortograficzne pułapki. Uczniowie mieli zapisać poprawnie zabawne opowiadanie „O tym, jak ekstrawagancki markiz zbulwersował markizę”. Najlepsze wyniki w etapie szkolnym uzyskali:
1. Kacper Koniuszy – 3a
2. Julia Plaze – 3a
3. Alicja Pytko – 1a
4. Patrycja Susuł – 3a
5. Oliwia Wrona – 1c
Ta zwycięska piątka uczestniczyła 30 marca w zmaganiach finałowych w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7. Tym razem pisali tekst o fantastycznym wieczorze w teatrze variétés.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom „Dyktanda dla każdego”, zwłaszcza zwycięzcom etapu szkolnego i czekamy na wyniki finału!
Joanna Opalińska
Dzień bez telefonu w naszej szkole
Pokaz sztuki walki Muay Thai
Sport w procesie kształcenia i wychowania odgrywa znaczącą rolę i szczególnie w okresie dojrzewania wpływa pozytywnie na ogólne funkcjonowanie organizmu człowieka. Nasi uczniowie mogli obejrzeć na sali gimnastycznej pokaz sztuki walki Muay Thai w wykonaniu najlepszych zawodników w Polsce. Dodatkowo gościł u nas znakomity trener - Pan Rafał Ślusarz, który zaoferował uczniom naszego Gimnazjum zajęcia na naszej sali gimnastycznej. Na razie zapisy... Musimy zebrać grupę chętnych, co nie powinno być trudne. O dziwo wśród uczniów chcących uczestniczyć w zajęciach więcej jest dziewczyn. W opinii trenera, już od kilku lat zauważalny jest wzrost uczestnictwa dziewcząt w zajęciach sportowych.
Michał Stolarek
Dyrektor Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 12
w Krakowie im. Ksiedza Kardynała Karola Wojtyły
Najsławniejsza historia o miłości na scenie Teatru Słowackiego! NEW YEAR STARTS WITH SHAKESPEARE !
Nowy rok rozpoczęliśmy od mocnego akcentu teatralnego. W środę 11 stycznia klasy drugie wybrały się do Teatru im. Juliusza Słowackiego na przedstawienie „Romeo i Julia”.
Reżyser Marcin Hycnar wystawił tragedię Szekspira jako widowisko taneczno – muzyczne, zachwycające swoją energią, pomysłami scenograficznymi, barwnością kostiumów, rozmachem inscenizacyjnym. Znana wszystkim historia nieszczęśliwych kochanków z Werony zyskała nowe życie dzięki uwspółcześnionej interpretacji. Mogliśmy się przekonać, że jest to dzieło uniwersalne, ponadczasowe.
A oto fragment recenzji Mateusza Durowskiego z klasy 2 a:
„Spektakl był bardzo porządnie zrobiony i zagrany przez aktorów. Scenografia też mi się podobała, a szczególnie otwierające się u góry na ścianie okno. Przedstawienie było bardzo długie. Pierwszy akt trwał prawie dwie godziny, nie wiem, ile drugi. Jednak najbardziej podobał mi się pomysł osadzenia akcji we współczesności, co niewiele zmieniło w fabule, oprócz sceny balu u Capulettich. Zamiast spokojnej muzyki, typowej dla czasów Szekspira, mieliśmy w przedstawieniu muzykę jak na dzisiejszych dyskotekach.” (fot. E.Krasucka)
Joanna Opalińska
ENGLISH
NEW YEAR STARTS WITH SHAKESPEARE !
On January 11th students and teachers of our school had a chance to see the modern adaptation of one of the Shakespeare’s famous plays „Romeo and Juliet”. The play was directed by Marcin Hycnar- young generation director and actor who created very vivid, musical performance with plenty of dancing and new drama solutions.
Judging from the students’ exhilarated reactions and sometimes contemplative attitude, the play easily conquered their hearts, as well as the teachers’ tooJ which proves it is timeless.