Szkolny Konkurs Recytatorski Poezji Patriotycznej „Witaj, Majowa Jutrzenko”
6 maja odbył się w naszej szkole Konkurs Recytatorski Poezji Patriotycznej „Witaj, Majowa Jutrzenko”, którego celem było kształtowanie patriotycznych postaw, rozbudzanie wrażliwości na piękno poezji oraz upowszechnianie kultury żywego słowa. W konkursie wzięło udział 16 uczestników z klas IV – VII. Uczniowie przygotowali wybrany przez siebie wiersz o tematyce patriotycznej - nawiązujący do rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja lub sławiący piękno, siłę naszej ojczyzny, wyrażający miłość do Polski. Jury oceniało występy uczestników biorąc pod uwagę dykcję, interpretację tekstu oraz ogólne wrażenie artystyczne.
Komisja konkursowa, po wysłuchaniu wszystkich wierszy, wyłoniła zwycięzców:
I miejsce zajęła Justyna Sz. z kl. IVb
II miejsce zajęła Amelia D. z kl. Va
III miejsce zajął Aleksander C. z kl. IVb
Jury przyznało również wyróżnienie dla Mai L. z kl. VIa. Nagrodę publiczności zdobył Beniamin S. z kl. VIb.
Każdy uczestnik został nagrodzony dyplomem i upominkiem. Zwycięzcom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Aleksandra Mazur, Katarzyna Woś - koordynatorki konkursu
Puchacz Piotr
9 maja 2024 roku odbył się II etap konkursu matematycznego Puchacz Piotr. Naszą szkołę reprezentowała czwórka uczniów: Ewa Dorochowicz, Dawid Pomorski i Antoni Ptaszkowski z klas drugich oraz Michał Kmiotek z klasy pierwszej. Teraz czekamy na wyniki II etapu, a zwycięzcy pojadą na finał konkursu, który będzie się odbywał w Warszawie. Trzymamy kciuki za naszych matematyków.
Katarzyna Dębowska
Kangur
Matematyka nie jest trudna ani nudna. Zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka. Arystoteles
W dniu 21 marca 2024 r. w naszej szkole odbył się Międzynarodowy Konkurs Kangur Matematyczny. Kolejny raz nasi uczniowie udowodnili , że zaprzyjaźnili się z matematyką i otrzymali wysokie wyniki w konkursie.
Bardzo dobry wynik uzyskali uczniowie klasy 2C: Antoni P. Mikołaj H. i uczennica klasy 3B: Joanna G.
Wyróżnienie zdobyli uczniowie klasy 4B: Piotr K. Szymon K. oraz uczniowie klasy 5B: Fryderyk B. Mateusz W.
Cieszymy się i serdecznie gratulujemy.
Ilona Siwek
Biblioteczne wieści
Miło nam poinformować, że odznakę ZNAM ANDERSENA w tegorocznej edycji konkursu
na znajomość Baśni H.Ch.Andersena zdobyli:
Adam L. z klasy 3b oraz Michał K. z klasy 1 a.
Serdecznie gratulujemy.
Nagrodę w konkursie na imiona dla 10 kotów (z książki „10 kotów”)
otrzymała Ida D. z klasy 1a. GRATULACJE!
Z przyjemnością informujemy, że szkolny konkurs „Patyczkowa zakładka do książki z moim ulubionym bohaterem książkowym” został rozstrzygnięty. Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział i gratulujemy pomysłowości oraz kreatywności.
1. KATEGORIA KLASY 1-3 I MIEJSCE: Emilia P. 1b, Jagoda P. 2c, Karina Ś. 2b II MIEJSCE: Michał K. 1a, Borys S. 3a III MIEJSCE: Julia K. 2c, Oskar M. 1b, Sofia T. 2b,
2. KATEGORIA KLASY 4-7 I MIEJSCE: Emilia J. 5c II MIEJSCE: Maria B. 6a III MIEJSCE: Mateusz L. 4b
Anna Kuglarz
Żołnierz: codzienność, wyzwania i misja
W dzisiejszych czasach wojsko stanowi ważną część życia społecznego i politycznego wielu krajów na świecie. Dlatego też spotkania uczniów z zawodowymi żołnierzami są niezwykle istotne, ponieważ pozwalają młodym ludziom lepiej zrozumieć rolę armii oraz zadania, jakie wykonują żołnierze na co dzień. 23 kwietnia w naszej szkole miało miejsce takie spotkanie, podczas którego uczniowie klas drugich mieli okazję bliżej poznać życie i pracę zawodowego żołnierza, starszego chorążego sztabowego -pana Pawła Kubiaka, tatę Maksymiliana, ucznia klasy 2a.
Zaproszony żołnierz opowiedział uczniom o swoim życiu i pracy, pokazując im, jakie umiejętności i cechy charakteru są wymagane od osób chcących podjąć służbę w wojsku. Mówił również o swoich codziennych obowiązkach, misjach i szkoleniach, które przechodził, aby pełnić swoją funkcję z najwyższą skutecznością. Uczniowie dowiedzieli się, że praca żołnierza wymaga posiadania odpowiednich umiejętności technicznych i taktycznych, że żołnierz musi być obeznany z nowoczesnymi technologiami oraz sprzętem wojskowym oraz , że powinien posiadać umiejętności taktyczne i strategiczne, aby móc efektywnie wypełniać swoje zadania w misjach bojowych i treningowych. Uczniowie usłyszeli, że żołnierz, musi być w doskonałej kondycji fizycznej, aby móc wytrzymać wysiłek fizyczny i psychiczny, musi być również gotowy do pracy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych oraz w terenie, który może być niebezpieczny i trudny do przebycia. Pan Paweł porównał pracę żołnierza do pracy ucznia, czyli pracy sumiennej, odpowiedzialnej, systematycznej, zdyscyplinowanej oraz pracy w zespole, gdzie należy wykazać się umiejętnością współpracy i być lojalnym wobec swoich kolegów i przełożonych, ponieważ działając wspólnie, są w stanie osiągnąć wyznaczone cele oraz efektywnie realizować swoje zadania. Uczniowie mieli okazję zobaczyć strój żołnierza, który składa się z kilku elementów zapewniających mu ochronę i identyfikację w trakcie służby. Dowiedzieliśmy się, że ubranie zawodowego żołnierza to nie tylko element codziennej garderoby, ale także kluczowy element wyposażenia, który ma znaczący wpływ na wykonywanie zadań bojowych, jego zadaniem jest dostarczyć ochronę i komfort w trudnych warunkach, zapewniając jednocześnie mobilność i funkcjonalność. Podstawowym elementem ubioru żołnierza jest mundur bojowy, który składa się z kilku części: kurtki, spodni, koszuli, butów oraz nakrycia głowy. Każda z tych części wykonana jest z wytrzymałych materiałów, odpornych na przetarcia i działanie warunków atmosferycznych. Dodatkowo, mundur jest często wyposażony w liczne kieszenie i przegródki, umożliwiające przenoszenie różnego rodzaju wyposażenia. Ważnym elementem ubioru żołnierza są także buty, które muszą zapewnić nie tylko komfort podczas długich marszów, ale także odpowiednią ochronę stóp przed kontuzjami i urazami. Dlatego też buty wojskowe wykonane są z trwałych materiałów, oraz posiadają specjalne podeszwy, zapewniające dobrą przyczepność na różnych rodzajach terenu. Strój bojowy żołnierza musi być dostosowany do wymogów specyficznych dla poszczególnych rodzajów sił zbrojnych oraz rodzaju wykonywanej misji. Na przykład, wojska piechoty morskiej czy desantowo-szturmowe potrzebują ubioru zapewniającego dodatkową ochronę przed wodą i wilgocią, podczas gdy wojska górskie czy komandosi potrzebują lekkiego i przewiewnego munduru, który nie ogranicza ich ruchów. Uczniowie zapoznali się również z oznaczeniami wojskowymi na mundurze, czyli naszywkami z nazwiskiem i numerem służbowym, które pozwalają na identyfikację żołnierza, oraz zapoznali się z kolorami beretów, które symbolizują różne rodzaje wojskowe, takie jak: zielone berety noszone przez siły specjalne, czerwone berety noszone przez komandosów, granatowe berety noszone przez marynarzy, szare berety noszone przez oddziały spadochronowe, brązowe berety noszone przez oddziały zmotoryzowane, błękitne berety noszone przez saperów, czarne berety noszone przez kawalerię pancernej. Kolor beretu może również wskazywać na stopień wojskowy, np. zielone berety noszą oficerowie. Ponadto, niektóre kraje stosują różne kolory beretów dla różnych rodzajów sił zbrojnych, np. armia lądowa, marynarka wojenna, siły powietrzne.
Poznając pracę żołnierza uczniowie utwierdzili się, że jest ona jedną z najbardziej wymagających i odpowiedzialnych profesji na świecie. Żołnierze są odpowiedzialni za ochronę swojego kraju, jego obywateli oraz dbanie o bezpieczeństwo i stabilność polityczną. Polega to nie tylko na wykonywaniu zadań bojowych, ale także na udziale w misjach humanitarnych, pokojowych czy antyterrorystycznych. Żołnierz musi być gotowy do działania w każdej sytuacji, być gotowy na poświęcenie i ryzyko. Niekiedy musi podejmować decyzje, które mają wpływ na życie innych osób, dlatego też musi być przeszkolony i przygotowany do podjęcia właściwej decyzji w krótkim czasie. Praca żołnierza to nie tylko wyzwanie, ale również wielka odpowiedzialność, dlatego jest nieoceniona i zasługuje na najwyższy szacunek i uznanie.
Spotkanie z zawodowym żołnierzem było nie tylko edukacyjne, ale także inspirujące i motywujące dla uczniów. Było to niezwykłe doświadczenie, które na długo pozostanie w naszej pamięci i może nawet zmieni nasze spojrzenie na służbę wojskową. Jesteśmy ogromnie wdzięczni za możliwość poznania takiego bohatera i zdobywania od niego cennych doświadczeń i wartości. Było to spotkanie, które rozjaśniło nam wizję tego, czym naprawdę jest służba dla kraju i na ile jest to szlachetne i niezwykłe powołanie. Dzięki niemu poczuliśmy się motywowani, by rozwijać swoje umiejętności i być gotowymi do służby dla dobra innych. To był niezwykły przekaz, który z pewnością na zawsze pozostanie w naszych sercach.
Lidia Czerwińska i Marcelina Zajdel-Gumiela
Zwiedzanie Teatru im. Juliusza Słowackiego
W piątek 19 kwietnia uczennice i uczniowie klas 4a i 4b wybrali się do Teatru im. Juliusza Słowackiego w celu poznania tajników i najskrytszych zakamarków teatru. Czwartoklasistki i czwartoklasiści poznali wspaniałą historię teatru oraz osób z nim związanych. Przewodnik opowiedział dzieciom o niezwykłej architekturze, o teatralnych obyczajach oraz oprowadził ich po miejscach niedostępnych dla widzów. Uczennice i uczniowie mogli podziwiać m.in. westybul i foyer teatru, lożę cesarską, kurtynę Henryka Siemiradzkiego.
Przed Świętami Wielkanocnymi wybraliśmy się w odwiedziny do zaprzyjaźnionego Klubu Seniora na warsztaty artystyczne. Najpierw chłopcy z klasy 7a Wiktor, Bartosz i Maksymilian wystąpili jako zespół “The Crosby’s Pack”. Zaśpiewali piosenki Franka Sinatry, był to ich pierwszy publiczny występ. Koncert został zaprezentowany w języku angielskim. Na koniec, na prośbę Seniorów zaśpiewali też kilka piosenek w języku polskim. Po koncercie przystąpiliśmy do pracy. W czasie warsztatów Seniorzy poczęstowali nas herbatą oraz słodkimi ciastkami, co dało nam masę energii do działania. Wykonywaliśmy kurczaki z papieru, pomponów i innych materiałów plastycznych. Wszystkie prace prezentowały się wspaniale. Każdy dobrze się bawił. Na zakończenie naszych warsztatów zrobiliśmy wspólne pamiątkowe zdjęcie. Mamy nadzieję, że odwiedzimy Seniorów ponownie, jeszcze przed wakacjami.